باغ سنگی سیرجان
نوشته شده توسط : مجله دلتا
باغ سنگی سیرجان 200 درخت خشکیده با میوه‌های سنگی دارد. مراقب باشید آسیبی به درخت‌ها نزنید. در باغ، هر درخت و میوه سنگی‌اش داستان خود را دارد.
چه کسی باغ سنگی سیرجان را ساخته است؟

باغ سنگی سیرجان در کرمان یک باغ حیرت انگیز است. باغی هشت ضلعی وسط بیابان. میوه‌های این باغ، سنگ است. درخت‌ها هم شاخه‌های خشکیده اند. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره باغ سنگی درویش خان بخوانید.

باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی سیرجان

میرزا درویش خان اسفندیارپور کسی است که باغ سنگی را ساخته است. او پیرمردی کر و لال بود. در سال‌های بعد از اصلاحات ارضی، تصمیم گرفت باغ را بسازد. درویش خان  بنا به دلایل شخصی با این موضوع موافق نبود. او با ساختن باغ سنگی به اصلاحات ارضی اعتراض کرد. زبان دیگری برای اعتراض نداشت. آن هم چه اعتراضی! باغ سنگی شاهکار هنری است. حتی فیلمش را هم ساخته‌اند. فیلم، برنده جایزه خرس نقره‌ای برلین شده است. باغ سنگی اکنون در فهرست میراث ملی ثبت شده. از آن سر دنیا گردشگران می‌آیند تا هنر تکان دهنده میرزا درویش را ببینند.

میرزا درویش خان

 

درباره ساخت باغ سنگی سیرجان

داستان کاشتن اولین درخت جالب است. می‌گویند میرزا درویش خان خواب‌نما شد. حیران از خواب پرید. همان موقع شهاب ‌سنگی دید که از آسمان به زمین افتاد. دقیقاً همان جایی که باغ سنگی را ساخت. درویش خان شتابان سمت شهاب‌ سنگ رفت. سنگ هنوز داغ بود. صبر کرد تا خنک شود. آن را برداشت و به درختی خشکیده آویزان کرد. اعتقاد داشت این راه را خدا نشانش داده. راهی که تا به حال کسی نرفته و وظیفه اوست اثری ماندگار خلق کند. اینگونه بود که باغ سنگی متولد شد.

شهاب ‌سنگ

 

نکات مهم در بازدید از باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی ۲۰۰ درخت خشکیده با میوه‌های سنگی دارد. مراقب باشید آسیبی به درخت‌ها نزنید. می‌توانید برای مدت کوتاهی در خانه پسر و عروس درویش خان مهمان شوید. وسایل درویش خان در اتاقی در این خانه نگهداری می‌شوند. می‌توانید با هماهنگی صاحب خانه، آنها را ببینید. در همه وسایل بازمانده از درویش خان، روح هنر موج می‌زند.

درخت خشکیده

مقبره درویش و راز درختان

در باغ، هر درخت و میوه سنگی‌اش داستان خود را دارد. مثلاً درختی را می‌بینید که سنگی گرد و صیقلی از آن آویزان است. این درخت را درویش خان وقتی کاشت که نوه بزرگش سرباز شده بود. در واقع هر درخت، نشان دهنده اتفاقی در زندگی درویش خان است. مقبره درویش خان هم در باغ محبوبش قرار دارد.

باغ سنگی سیرجان

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کرمان ، کرمان رفتیم کجا بریم؟





:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: